Our Blog

0

En standard webshop kan en masse. Men man kan få så meget mere, og dermed mere salg, ud af ens e-commerce løsning, ved at ‘skrue’ lidt på den.
I denne artikel kommer jeg med nogle foreslag hvordan man kan optimere sin webshop og dens salgstrategier, som sejKo kan hjælpe dig med at få sat op.

Optimér checkout

På et eller andet tidspunkt skal ens webshop kunder ‘gå til kassen’, denne proces kaldes for ‘checkout’. På det tidspunkt har kunden puttet alle varer som hun / han vil købe i sin kurv, og vil betale ved kassen. Her er det vigtigt man ikke mister kundens opmærksomhed, da de eventuelt kan forlade din butik til fordele for en konkurrent.
Ved en checkout oplyser kunden fragt og betalingsoplysninger. Krav til disse oplysninger kan variere, afhængig af ens type forretning / markedssegment. Derfor kan det give mening at tilpasse en checkout efter det.

Standard består en checkout af én side, for at opnå en hurtig proces. I nogle tilfælde kan det give mening at dele processen op i flere sider, for at bevare overblik hvis der er meget der skal oplyses (eller er sandsynlighed for det) og eller der eventuelt skal logges ind først.
En visuel ‘proces indicator’ kan hjælpe kunderne se hvor i processen de befinder sig.

Det kan også være at der standard bliver vist formular felter en kunde skal / kan oplyse, som din forretning slet ikke har brug for; de kan fjernes eller slås sammen til nye felter. Måske mangler der nogle vitale felter; det er godt man tilføje dem! 🙂

Salgsstrategier

Der findes mange tekniker til ens e-commerce løsning som man kan bruge strategisk for at øge salget. Her kommer en liste, se hvilke vil fungere bedst på dine kunder / dit marked.

Kuponer, eller ‘coupons’ kan byde dine kunder på ‘noget specielt’. Der kan strikkes forskellige løsninger sammen for kuponer. Her er et par forslag:

Kuponer der giver rabat for ordrer højere end gennemnittet

For at undgå at brugere med kuponer får en rabat, som i nogle tilfælde spise din margin. Kan det være en idé kun at tilbyde en kupon kode når der bliver handlet for et beløb, som er lidt over det beløb folk i gennemsnit handler for. Det holder på din margin og giver kunderne lyst til at købe lidt mere for at opnå rabatten.

URL kuponer

I stedet for at kunder skal finde og indtaste en kupon-kode, kan man automatisere denne proces ved at sende kunden et link som vil udløse kuponkoden – det er en del af URLen.
Det er også muligt at ‘lade linket tilføje’ bestemte produkter til indkøbskurven; “automagic”!
Sådan en bestemt URL kan du give til dem du vil; for eksempel kunder der har købt for over et bestemt beløb, eller måske netop kunder der ikke har købt noget for nyligt :).

Rabat på samlede produkter

En gammel rabat metode :), men en der virker: Få rabat hvis man køber bestemte produkter samlet. For eksempel en sæt af separate produkter;

  • trøje + bukser
  • hjul + slange + dæk
  • tallerkner + bestik + kopper
  • Spiderman + IronMan + Captain America + Thor + Hulk

Køb x antal, få 1 gratis / med rabat

BOGO salg (buy-one-get-one) kan skabe en masse opmærksomhed på ens webshop – folk elsker det! Men dine marginer skal kunne holde til det. Men det behøver ikke være 1:1. Det kan være 2:1, 3:1, 3:2. Eller blot rabat på den sidste vare.

Gratis fragt, på den smarte måde

Næsten alle webshops anvender det; gratis fragt hvis kunden køber over et bestemt beløb. Men det hjælper at gøre kunderne opmærksom på det mens de handler, noget som; “Du er 50,- kr. fra at opnå gratis fragt!” når du putter noget i kurven.

Rabat til senere

follow-up

Udløs et ekstra køb ved at give rabat ved det næste køb, i stedet for kun det nuværende. Det kan gøres ved en ‘opfølgningsemail’ som er automatiseret, baseret på nogle kriterier.
Denne mail kan eventuelt også indeholde en URL kupon :).

Flash salg

Flash popupDu kan tilbyde gode deals, tilgængelig i begrænset tid, såkaldte ‘flash sales’. Du kan gøre kunderne opmærksom på et tilbud de ikke må gå glip af, via en ‘splash popup’ – right in your face! En anden måde at gøre det på er ved at tilknytte nogle produkter til ‘dagens produkter’, som fremgår et eller andet sted på hjemmesiden (i en ‘sidebar’ eller på forsiden m.v.)

Kun for medlemmer

Få et tættere bånd med dine kunder via et medlemskab. Man kan belønne disse loyale kunder (eller evt. nogle af dem) med rabatter andre ikke kan få. En god måde at få flere medlemmer på, og medlemmerne føler mere at der bliver sat pris på dem.

Ads & conversion tracking

Alt ovennævnte kan anvendes på kunder som allerede er landet på din online butik. Men hvad med dem der ikke kender dig endnu? Hvis du ikke vil vente på at de Googler dig, kan du selv finde dem; Facebook ads er et oplagt medie at annoncere på, hvis du sælger direkte til slutbrugerne.
Men for at finde ud af hvilke annoncer fører til salg og hvor kunden springer fra, skal man bruge ‘conversion tracking’; et værktøj der kan se fra hvilke kampagner / annoncer kunderne kommer, og om det fører til en handel. Den viden kan du bruge til dine salgsstrategier beskrevet i denne artikel – det kan være du skal prøve en ny strategi.